Referenscase
Den gemensamma nämnaren hos våra kunder är att de är otroligt olika! Vi har kunder världen över, från Stenungsund till USA, men de flesta finns i vår närhet. Flera är stora globala bolag medan vissa är start ups. Många är privata bolag, andra är public service, statliga eller ideella föreningar. Många har en kärnverksamhet där IT är ett stöd, medan andra har IT som sin affärsidé.
AI-driven chatt för effektivare dokumenthantering
Ovako AB ville underlätta för sina anställda att komma åt information som rör de anställda, såsom personalhandbok, information om vad som gäller kollektivavtal etc. Genom ett samarbete med Active Solution implementerades en chat baserad på GPT-teknologi. Denna AI-drivna chattlösning, integrerad med Azure AI Search, har förenklat hur Ovakos personal hittar och använder information. Resultatet är ett snabbare arbetssätt och kommunikation inom företaget, med snabb och enkel tillgång till dokumentation på svenska, engelska och finska.
SCN Direkt: Effektivare och mer pricksäkra produktrekommendationer med AI
Tillsammans med Active Solution har SCN utvecklat en AI-driven lösning för att effektivisera produktrekommendationer till kunder. Denna lösning, kallad "SCN Direct", använder AI-teknik för att matcha kundernas specifika behov med de bästa produkterna från ett omfattande leverantörsnätverk.
Martin & Servera: Förbättrad kundupplevelse genom enhetlig inloggning och användarhantering
Martin & Servera effektiviserar sina kundinriktade tjänster och backoffice-funktionalitet genom ett samarbete med Active Solution där en modern CIAM-lösning (Customer Identity Access Management) implementerades. Tack vare denna lösning har företaget lyckats förenkla och säkerställa effektiv användaradministration för sina tjänster.
När Excel inte räcker till: Active Solutions digitala transformation för 3GIS
3GIS, som ansvarar för drift och underhåll av 3G-infrastrukturen i Sverige, behövde hjälp med att hantera sina komplexa kontraktssystem. Active Solution tog över förvaltningen och förbättrade systemets hanterbarhet genom kontinuerlig kontakt och förbättringar.
KIWAs stegvisa systemmodernisering med Active Solution
Kiwa, ett globalt företag inom besiktning och certifiering, behövde modernisera sitt över 15 år gamla system för att hantera besiktningsinformation. Active Solution implementerade en webbaserad app som en PWA med QR-koder för att effektivisera processen. Denna uppdatering har lett till betydande tidsbesparingar och förbättrad effektivitet för användare som Aros Lift.
Active Solution digitaliserar och harmoniserar processen för svetscertifiering åt Kiwa
Active Solution har hjälpt Kiwa att modernisera och centralisera sitt certifieringssystem för svetsare i Europa genom att utveckla ett nytt system, Kiwa Qualified, med hjälp av Microsoft Azure och ASP.NET. Detta system effektiviserar hela certifieringsprocessen, från ansökan till utfärdande och distribution av certifikat. Användningen av AI-tjänsten "Document Intelligence" i Azure möjliggjorde en smidig övergång av tiotusentals befintliga certifikat till det nya systemet, vilket sparade tid och minimerade fel. Denna modernisering har förbättrat Kiwas effektivitet och pålitlighet i certifieringsverksamheten.
Necks Electric - AI-baserat offertverktyg
Necks Electric, en del av Addtech-koncernen, har i samarbete med Active Solution utvecklat "Necks Toolbox", en AI-baserad lösning för att effektivisera sin offertprocess. Verktyget, som använder Azure Document Intelligence, minskar tidsåtgången och ökar noggrannheten vid informationsextraktion från ritningar och materiallistor, vilket resulterat i snabbare svar på offerter förbättrad arbetsglädje.
Biometria - Virkesmätarutbildning med VR
Biometria, ett medlemsägt företag inom skogsnäringen, samarbetade med Active Solution för att effektivisera sin utbildningsprocess för nya virkesmätare. De utvecklade en innovativ webbaserad VR-utbildning som simulerar realistiska arbetsförhållanden, vilket möjliggör kostnadseffektiv träning. Denna lösning bidrar till en snabbare och mer insiktsfull upplärningsprocess, vilket effektiviserar personalens produktivitet och bidrar till en mer realistisk förståelse för rollen som virkesmätare.
Träd möter teknologi - Biometria digitaliserar virkesmätning med AI
Biometria har tillsammans med Active Solution målmedvetet arbetat med att automatisera och digitalisera mätprocesserna inom skogsnäringen. Arbetet med att inkorporera avancerad AI och bildanalys i sina system har lett till kostnadseffektiva och konkurrenskraftiga lösningar för virkesmätning, vilket stärker Biometrias position som ledare inom branschen.
Bonver Logistics - Självbetjäningsportal
Bonver Logistics, i samarbete med Active Solution, har utvecklat en självbetjäningsportal för att effektivisera e-handelslogistiken, vilket möjliggör bättre insikt och kostnadseffektivitet för deras kunder. Portalen är ett exempel på framgångsrik digitalisering och transparens i logistikbranschen.
Thomas Concrete - Digital plattform
Thomas Concrete Group, i partnerskap med Active Solution, har tagit ett stort digitalt kliv framåt genom implementeringen av en molnbaserad lösning för digitala följesedlar. Detta framsteg möjliggör inte bara effektiv rapportering av klimatdata i enlighet med nya EU-krav utan stärker även företagets position som en ledare inom hållbarhetsinnovation i betongindustrin.
Brandskyddsföreningen - Besiktningsplattform
Active Solution har framgångsrikt moderniserat Brandskyddsföreningens besiktningsplattform, Bereko. Denna innovation har effektiviserat administrationen, höjt säkerheten och förbättrat användarupplevelsen inom besiktningsprocessen, vilket stödjer Brandskyddsföreningens syfte – att främja säkerhet för person- och egendomsskador.
Stockholm Stadsmission - Digitalisering
För Stockholms Stadsmission har vi byggt Shelter, ett verksamhetsstöd som underlättar administrationen och ger personalen mer tid att ta hand om människor. Shelter hanterar incheckningsprocessen på ett enklare och digitalt sätt, ger en överblick av alla deltagare och håller koll på deras information.
Lernias - Kostnadskontroll i Azure
Lernia, en ledande svensk utbildnings- och rekryteringsorganisation, genomgick en digital transformation för att optimera sin användning av Microsoft Azure, i samarbete med Active Solution. Genom strategisk resursanvändning och effektivisering uppnådde de betydande kostnadsbesparingar samtidigt som de bibehöll hög servicekvalitet.
Simployer - Resa till molnet
Simployer är en av skandinaviens största leverantörer av HR-system. De har målet att “göra det enkelt att vara en utmärkt arbetsgivare”. Deras talangportal används av kunder så som Apoteket, SOS Alarm, Veolia and Trafikverket. Active Solution arbetade tillsammans med Simployer och moderniserade systemen med hjälp av Azure.
Upphandlingsanalys
Kunden tillhandahåller YH-utbildningar och varje år ställs de inför utmaningen att till Myndigheten för Yrkeshögskolan ansöka om möjligheten att bedriva ett visst antal utbildningar. Det är en mängs formalia som ska följas och om ansökan inte är korrekt ifylld riskerar de att tappa viktiga affärsmöjligheter. Vi byggde en ”ansökningsanalyserare” som analyserar ansökan utifrån de krav som finns och ger redaktörerna värdefull feedback på vad som saknas eller behöver förtydligas.
Inloggningslösning med BankID
Kunden hade en föråldrad lösnings för inloggning i sina system. De stod i behov av att både uppgradera mjukvaran för sin inloggningstjänst (Duende Identity Server) samt upopgradera til senaste versionen av BankID. Active Solution arbetade tillsammans med teamet intern hos kund för att analysera, utveckla och driftsätta uppgraderingen utan nertid.
Analys av kundfeedback
Kunden verkar inom resebranschen och stod inför utmaningen att effektivt kunna hantera feedback från kunder. När en resenär har rest med företaget i fråga får de möjlighet att ge feedback på upplevelsen i form av fritext. Denna information har traditionellt varit svår att automatisk skapa insikter ifrån. Med hjälp av Azure OpenAI Services har vi hjälpt kunden att kategorisera och skapa insikter i denna kundfeedback.
Intern AI-chatt
Kunden hade utmaningen att vilja låta sin personal nyttja chattbottar baserade på generativt AI, like ChatGPT, men känna sig trygga med att datan stannade inom deras miljö och att de hade en skalbar kostnadsbild. Tillsammans byggde vi en chattbot för internt bruk som deras anställda kan använda för att exempelvis ställa frågor mot intern information, skapa kod eller ta fram bilder till marknadsföring.
Harmonisering och Modernisering
Active Solution har även bistått kund inom konst och antikvitetsbranschen med att förbättra och stabilisera deras IT-miljö genom att implementera Infrastructure as Code (IaC) med Bicep. Denna modernisering har automatiserat och standardiserat uppsättningen av IT-resurser, vilket har resulterat i en snabbare och mer kontrollerad process för att lägga till nya kunder och genomföra systemändringar, och därmed ökat stabiliteten och effektiviteten i IT-drift.