Compotech - AI-baserad lösning för effektiv hantering av inköpsordrar 

Compotech har samarbetat med Active Solution för att utveckla en innovativ AI-baserad lösning för att effektivisera hanteringen av inköpsordrar. Genom att automatisera delar av ordermottagningsprocessen har vi lyckats frigöra tid och resurser som kan användas på andra delar inom organisationen.  


#OpenAI, #AzureDocumentIntelligence ,#OCR, #AzureContainerApps,  #DynamicsBusinessCentral 

Kund: Compotech 

Compotech utvecklar anpassade produktlösningar och system inom elektromagnetik, mekanik och elektronik. De erbjuder tjänster från design och prototyputveckling till optimering för massproduktion, med fokus på att hjälpa kunder ta sina idéer till serieproduktion. 
https://compotech.se/   


Behov  

Compotech stod inför utmaningen att effektivisera den manuella hanteringen av inköpsordrar. Målet var att frigöra tid i organisationen som kunde investeras i bl.a. affärsutveckling. Varje dag tas ett antal mail emot i Compotechs inkorg för beställningar, där majoriteten innehåller en bifogad PDF-fil som fungerar som beställningsunderlag. Dessa hanterades manuellt, där många uppgifter kopierades och klistrades in i Compotechs ERP-system, Dynamics Business Central. Den traditionella processen innebar mycket administrativt arbete vilket var både tidskrävande och monotont. 

Lösning 

För att effektivisera hanteringen av inköpsordrar ville Compotech utveckla en AI-baserad lösning som automatiskt tolkar order-PDF:er bifogade i mail och importerar informationen till Dynamics Business Central. För detta ändamål tog Compotech hjälp av Active Solution, som har stor erfarenhet av många olika AI-projekt och liknande fall. Resultatet blev en AI-baserad ordermottagare. AI-ordermottagaren är byggd med Azure AI Document Intelligence-teknik som gör att vi kan skanna ordern och extrahera informationen. En GPT-modell används därefter för att tolka informationen och skapa dataobjekt. Dessa dataobjekt skickas sedan till Business Central via deras API. Försäljningsordern skapas som ett "utkast", vilket gör att handläggaren kan granska och godkänna den innan den skickas in.


Resultat 

Den AI-baserade lösningen har effektiviserat ordermottagningsprocessen hos Compotech vilket har frigjort tid som bl.a. kan användas till att skapa fler affärer. 

 

Nästa
Nästa

Azure Review för Ökad Säkerhet och Effektivitet