SCN Direkt: Effektivare och mer pricksäkra produktrekommendationer med AI
Tillsammans med Active Solution har SCN utvecklat en AI-driven lösning för att effektivisera produktrekommendationer till kunder. Denna lösning, kallad "SCN Direct", använder AI-teknik för att matcha kundernas specifika behov med de bästa produkterna från ett omfattande leverantörsnätverk.
#MicrosoftAzure, #ChatGPT, #BingSearchAPI, #AI
Kund: Sensor Control Nordic
SCN, Sensor Control Nordic, är en leverantör av komponenter och system inom industriautomation. Bolaget strävar efter att erbjuda det bästa produktsortimentet, bästa pris/prestandaförhållande och 100% tillförlitlighet gällande logistiken. För att lösa detta använder sig SCN av ett 30-tal underleverantörer.
Behov
SCN hade ett behov av att snabbt kunna ge sina kunder svar på vilka av deras tusentals produkter som bäst matchar deras behov. Med ett stort antal underleverantörer, där varje leverantör har sin egen produktkatalog, samlar SCN en massiv mängd produkter. Att hitta en specifik produkt som uppfyller alla kundens behov är därför en tidskrävande uppgift för SCNs säljare. Den stora mängden produkter gör även att onboardningen av nya säljare är omfattande och det tar lång tid innan säljarna besitter all kunskap för att kunna besvara produktfrågor. SCN valde därför att samarbeta med Active Solution för att bygga en smart lösning som kan effektivisera produktrekomendationerna och underlätta för säljarna.
Lösning
Lösningen blev en AI-chatt som fick namnet SCN-Direct. SCN-Direct består av en webbapplikation med ett chatfönster där säljare kan ställa frågor om produkter. Svaren visas både i chatfönstret med förslag på lämpliga produkter och i en sidovy med detaljer som länkar till datablad eller produktspecifikationer. Webbapplikationen inkluderar även administrativa funktioner för att hantera leverantörer och produktkategorier, samt förbättrad indexering med hjälp av Bing Search API.
Resultat
Den AI-drivna lösningen har både förenklat och effektiviserat arbetet med att skapa korrekta produktrekommendationer utifrån kundernas specifika behov och kunderna får mer precisa rekommendationer på kortare tid. Det har även inneburit en enklare onboardingprocess för nya säljare då de snabbt kan få stöd med information kring produkter från AI-tjänsten. Detta har resulterat i en mer effektiv och tillförlitlig process för produktrekommendationer, vilket i sin tur förbättrar kundnöjdheten och konkurrenskraften.