När Excel inte räcker till: Active Solutions digitala transformation för 3GIS 

#NET, #MVC, #SQL, #AzureDevOps 

Kund: 3GIS 

3G Infrastructure Service AB, grundades 2001 för att leverera 3G-täckning i Sverige. Bolaget är samägt mellan Telenor och 3 och var från början ett byggbolag men har kommit att bli en nätoperatör med fullt ansvar för drift och underhåll av många av de mastar som finns runtom i Sverige. 3GIS ansvarar för vidareutveckling av nätet genom ökad kapacitet, ökad täckning och ny funktionalitet.   

https://www.3gis.se/ 

Behov

I sin roll som förvaltare av 3G-infrastrukturen innehar 3GIS alla kontrakt som avser master, mark och övrigt som ingår i verksamheten. Det kan låta enkelt att hantera kontrakt. Hur svårt kan det vara att hitta ett program som skapar rapporter och fakturor och betalar ut rätt summor i tid? 

I själva verket är hela avtalsdjungeln så snårig att det är omöjligt att överblicka alla specialinställningar som finns. 3GIS hade ett system likt ett Excelark fullt med formler som gjorde det tidsödande att ändra eller felsöka i. 

När företaget vände sig till oss för hjälp insåg vi att det inte var lätt att hitta en snabb lösning på problemet. Systemet var för stort och komplext för att byggas om på något enkelt sätt. Ett system som hela tiden kräver nya typer av lösningar behöver kontinuerlig hantering. 3GIS är inte stora nog för att ha en egen utvecklingsavdelning, men det var tydligt att de behövde hjälp med en aktiv förvaltning. 

Lösning

Lösningen blev att vi på Active Solution kom att bli förvaltare av 3GIS system. Det var ett stort jobb att sätta sig in i komplexiteten och förstå alla regler som gömde sig i formlerna. Efter att systematiskt arbetat oss igenom 3GIS system fick vi så småningom till ett system med ökad hanterbarhet. 

Nu har vi jobbat så pass länge med 3GIS att vi har bra insyn i deras behov och bekymmer. Vi har en kontinuerlig kontakt varje vecka, vilket gör att vi hela tiden kan kalibrera vilka insatser som behöver göras. Från vår sida ser vi till att det alltid finns flera personer som kan 3GIS speciella behov, så att kunskapen inte bara sitter hos en enda person. Vi kan jobba med en kontinuerlig förbättring istället för panikartade nödinsatser. 

Det blir tryggare för kunden att vi tillsammans framtidssäkrar det vi gör. Det leder till bättre hållbarhet och en stabilare situation, både för kunden och för oss.

Föregående
Föregående

Martin & Servera: Förbättrad kundupplevelse genom enhetlig inloggning och användarhantering 

Nästa
Nästa

KIWAs stegvisa systemmodernisering med Active Solution