Brandskyddsföreningen - Besiktningsplattform

Active Solution har framgångsrikt moderniserat Brandskyddsföreningens besiktningsplattform, Bereko. Denna innovation har effektiviserat administrationen, höjt säkerheten och förbättrat användarupplevelsen inom besiktningsprocessen, vilket stödjer Brandskyddsföreningens syfte – att främja säkerhet för person- och egendomsskador.

#AzurePaaS, #AzureWebApps, #AzureFunctions, #AzureSqlDatabases, #AzureServiceBus, #AzureStorage, #React, #IndexedDB

Kund: Brandskyddsföreningen

Brandskydddsföreningen är en allmännyttig ideell förening som verkar för ett brandsäkert och hållbart Sverige. Genom sin breda verksamhet där de uppmärksammar, reglerar, förebygger och åtgärdar områden inom brandsäkerhet bidrar de till att minska skadekostnaderna i samhället.

https://www.brandskyddsforeningen.se/

Behov

Brandskyddsföreningens besiktningsverksamhet stod inför en betydande utmaning - De behövde modernisera sin IT-plattform för administration av besiktningar och kontroller för att uppnå ökad användbarhet, kunna skapa nya funktioner och tjänster samt ha en plattform som kan möta framtidens krav på IT-säkerhet.

Systemet används flitigt av yrkesgrupper som försäkringsbolag, fastighetsägare, andra försäkringstagare, besiktningsingenjörer och Brandskyddsföreningen själva. Det var avgörande med en smidig och fortsatt tillförlitlig hantering av 15 000 besiktningsuppdrag årligen.

Lösning

För att möta denna utmaning anlitades Active Solution, som tillsammans med Brandskyddsföreningen utvecklade den nya besiktningsplattformen 'Bereko'. Denna plattform är byggd på Azure PaaS-plattformen, vilket inkluderar Azure Web Apps, Azure Functions, SQL Databases, och Azure Storage. Med en modern teknikstack säkerställdes en robust, skalbar och säker plattform. En mobilanpassad frontend med React och IndexedDB möjliggör även offline-funktionalitet, vilket är särskilt värdefullt för besiktningsingenjörer som arbetar i miljöer med ostadiga internetförhållanden.

Resultat

Genomförandet av Bereko-plattformen blev ett stort lyft i Brandskyddsföreningens besiktningsprocess. Administrationen har förenklats, säkerheten ökat och användarupplevelsen förbättrats, vilket möjliggör en mer effektiv och smidig besiktningsprocess. Detta bidrar till besiktningsverksamhetens syfte – att främja säkerhet för person- och egendomsskador. Bereko är nu en grund för framtida digitala tjänster inom Brandskyddsföreningen.

Föregående
Föregående

Thomas Concrete - Digital plattform

Nästa
Nästa

Stockholm Stadsmission - Digitalisering